Westernsadel bra träning?

Ingen kan ha undgått att Challe har blivit inriden av Peter Ljungberg som träna,tävlar och utbildar i Westernridsporten. Vågar mig inte på att nämna just specifikt vilken gren han håller på :). Iallafall så nu senast när jag var och red Challe och efter några bocksprång,kickar och jag som var helt slut sa till Peter att jag tycker att knoppen som finns på westernsadeln är i vägen, Jag slår i mina fingrar och jag kan lova att det gör så ont tillslut. Han säger då att det är nyttigt för oss som rider engelskridning att rida i en westernsadeln då vi gärna sitter med händerna vid magen men vi får fram händerna i westernsadeln, man blir tvingad att ha framme händerna om man nu inte vill rida med jättelånga tyglar :).
Igår på programridningen i Tosseryd så hörde jag några gånger domaren säga till ryttarna att de ska lägga fram handen, att de gärna (som Peter sa till mig) drar händerna mot magen och när de släppte fram händerna gick ekipagen mycket bättre och mer avspänt. Det är rätt häftigt när man får en sådan "aha upplevelse", att man reagerar när man hör något bekant och att det inte bara är en person som säger Just denna sak. 
Det är galet jobbigt att rida med armarna så långt fram och speciellt närman inte är van vid det, skulle tro att mycket stretching i skuldror och armar kommer behövas så man inte sitter och spänner armarna medan man rider.
I veckan ska Wilma få på sig skor så jag kan börja sätta igång henne då det finns en chans till att få göra något roligt i slutet av månaden :).
 
 
 
Take Care






























Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback