Täcken och klippning

Några från SLU gör en enkät om hur vi med " vanliga hästar" gör med klippning och täckande av våra hästar. Om jag inte minns helt fel så vill de se om vi gör våra val rätt. Jag tycker själv så här att har man tillgång till ett ridhus och rider där mesta delen av sina ridpass så är en klippning vettig om man vill släppa ut hästen när det är 0 gradit och mindre. Har man som jag ( som säkert blivit uppenbart) inte något ridhus utan rider ute hela vinter- halvåret , självklart blir Wilma också svettig och hon går också ut (oftast) efter ridturerna men eftersom hon inte arbetas på samma sätt och inte blir svettig varje dag och ibland inte blir ordentligt riden på veckor pga underlaget så ser jag det numera onödigt att klippa henne. Jag har tidigare både helklippt och ponnyklippt henne, men har nu tänkt på hur ofta hon verkligen blir svettig, vilket är så få gånger att det är onödigt med att lägga ner all den tid det tar att klippa henne. Vad gäller täcke så går Wilma med iallafall regntäcke från hösten tills ..ja våren. Blir det flera minus och mycket snöande eller att jag märker att hon blir kall så åker ett vintertäcke på. Nu är Wilma ponny som får ganska mycket päls, men hon har alltid varit lite känslig och blir lätt kall. Challe däremot får bara på sig ett regntäcke ner det regnar oavbrutet och är lite kallare. Han är inta lika känslig som sin mamma, kan ju bero på deras ålder eftersom båda har tjockvinterpäls.
Hur tänker alla andra? Hur gör ni? Take Care






























Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback