Nä nu får det räcka

De senaste dagarna har jag läst om insändare och debattartiklar om just ridsporten. Självklart är det inga positiva artiklar för vem skulle läsa något positivt i en kvällstidning liksom? Men jag måste trots ändå hålla med lite gällande att man inte ska trycka ihop hästen till en liten boll och sedan är jag inte ett stort fan av att spänna nosremm och nosgrimma det hårdaste som går. Jag kan förstå att det inte kan vara så bekvämt att ha något som trycker över näsan och samtidigt ska man kunna koncentrera sig på det den på ryggen ber mig om. Men att vi plågar våra hästar och att vi ska utföra dominansträning måste jag få ryta ifrån. Är man insatt i just nu dressyren som det nu pratas mycket om så borde man också veta att det pratas om att vi ryttare ska rida mer med sitsen och inte med händerna. Händerna är där för att ge hästen ett LÄTT stöd och ska egentligen inte göra något alls. Vi anpassar utrustning efter hästen för att undvika onödigt tryck och skav, vi tar hästen oftare till sjukgymnast, veterinär, tandläkare och naprapat än vad vi gör för oss själva. Att hästen har bättre kost och mer rent och snyggt än vad våra hem är. De får nya skor oftare än vad vi ger oss själva. Om hästen nu hade avskytt oss så och tyckt att vi plåga dem till det yttersta borde de då inte gå till angrepp när vi hämtar dem i hagen? De kommer väll ändå inte med öronen framåt och möter oss om det mår så dåligt som det nu står i dessa artiklar, insändare och debattartiklar?
Sen blir jag väldigt frustrerad över att folk kan sitta och kommentera och hålla med men samtidigt äga en häst själv, ärligt talat vad fan är det för hyckleri?

Jag kan med gott samvete säga att mina hästar ÄLSKAR att få följa med ut i skogen men även träna på banan. Självklart måste man passa ridningen efter individen, man måste vara öppen med att en dag inte kunna träna som man alltid gjort. Har hästen en pigg blick och hårremmen är glansig så är det ett tecken på att hästen mår bra både psykiskt och fysiskt. Man kan sin häst och märker av minsta lilla ömma muskel. Så kom inte och säg att vi inom ridsporten plågar och dominerar våra fyrbenta vänner för vill dem så får de av oss hur lätt som helst. De kan om de vill till och med döda oss.
Ja jag blir lätt provocerad gällande detta ämne för det som skrivs är till stor del skitsnack.































Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback