Videolaryngoskopi

Jag satte mig ner för att läsa nya tidningen från Hippson. Jag fastnade direkt för en artikel om missljud som kommer från hästen.
Detta är något som Wilma får när hon anstränger sig mycket som till exempel under långa och korta galoppsträckor. Det låter som en vissla ( pipandeljud) från hennes luftvägar och jag har trott att det beror på hennes bronkit. Men nu läser jag här att dessa ljud kan bero på något annat. 
För att kunna ta reda på detta så går undersökningen till så här och jag citerar: 
" videolaryngoskopet har en liten kamera som förs in via näsan på hästen, den sitter på en grimma som sedan fästs över huvudet. Runt magen har hästen ett antal mätinstrument, kameran spelar in en film som vi veterinärer kan titta på i efterhand. 
Hästen sätts i arbete, travhästen körs och ridhästen rids. Man får en väldigt bra bild av vad som händerna hästensluftvägar när den arbetar. Kanske är det när ridhästen går i en viss form som missljuden uppkommer, eller när travhästen når sin maxprestation på banan" 
Den som blir intervjuad heter Hanna Lähdekorpi och är veterinär.

För mig som har en häst som har dessa ljud som hon beskriver så kände jag ett stort intresse för att kolla upp detta lite mer. För det som jag har trott berott på bronkiten kanske beror på något heelt annat. 
































Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback