Se med ett annat öga

Hittade en intressant artikel på Hippson.se om hur vida vi ser om våra egna hästar som vi träffar varje dag mår dåligt eller ej. De hade gjort en undersökning i Frankrike på ett flertal ridskolor där personalen fick svara på några enkla frågor om deras hästar gällande deras välmående. Det var 373 hästar som ingick i studien i alla möjliga raser och åldrar, hela 37% av dessa hästar hade ett onormalt beteeende/beteeendestörning. Är det många av oss privatpersoner som ens tänker på att titta på hästen med ett "nytt öga"? Eller märker vi bara när det är något helt självklart som en hälta eller magont? När jag satt och läste detta så om man får ge sig själv berröm så försöker jag så gott jag kan att se på mina hästar på ett nytt sätt för att kanske upptäcka om något är fel..eller början på ett fel som kan bli större kanske jag ska säga. Ibland så ser jag nog till och med något som inte ens finns där och då är det tur att jag har Leena som jag kan vända mig till om jag blir onödigt orolig för det kan inte bara jag utan många av oss bli. Hästen kan ha en dålig dag och kanske vara lite trött och hängig ( som en annan kan vara) eller vara grinig för den är på dåligt humör just den dagen men då kan vi vara väldigt snabba på ibland att förstora upp detta 100 gånger värre än vad det är. Ibland tror jag att vi skyddar våra djur (inte bara hästar) lite väl mycket, ibland (vad gäller hästar) så tror jag att vi måste låta de vara hästar så mycket som det bara går och inte dalta för mycket med dem. Jag tror även på att de ska få vara ute så länge om dagarna som det går, att kanske inte ta in dem vid 4 på eftermiddagen utan låta de kanske få gå ute till 6-7 iallafall. Har de blivit halta ( till en viss grad) låt de gå ut iallafall i en liten hage för annars kommer de bli stela och halta för det.Nu känner jag redan en massa irriterande kommentarer jag kan få men så här tycker jag och det är något jag inte kommer ändra uppfattning om.
Nu tappa jag nog bort mig lite....jo just det om vi ser hur våra hästar och andra djur mår, Jag tror det är väldigt svårt för oss alla att se med det där andra ögat utan behöver nog ta hjälp av någon annan som inte känner djuret likabra som en själv för att se om den personen ser något avvikande eller om allt ser heelt normalt ut.
Jag tänker avsluta med något bra ifrån denna artikeln:
"Att vara omgiven av en stor grupp lidande individer kan ändra sjukvårdspersonalens, såväl som hästskötarens, uppfattning av vad som är 'normala' beteenden eller uttryck”,
 
 
 
 
 
 






























Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback