Måndag

Som sagt går det bra ena dagen så går det sämre nästa. Det är precis vad som hände idag. Challe har sedan han varit liten tagit till stegring, det är inte något roligt när man sitter på honom. Även om han inte lyfter särskillt mycket så är det lite otäckt, för man har i huvudet att han kan slå över. 
Idag var en sådan dag då han var spänd och lite ofokuserad. Jag tycker att hav gick helt okej i början av passet då han lyssnade bra, han gjorde halt när kag bad honom. Han hade dock lite bråttom  iväg från halten, gärna innan jag bad honom. Iallafall så skulle vi börja trava och det var här allt började. Han var som sagt okokuserad och vid ett tillfälle så fick han ett litet "utbrott" om man kan kalla det så och ställde sig på bakbenen. Jag korrigera honom snabbt och så fortsatte vi. När han inte blev lugnare och mer avslappnad så bestämde jag att vi nu skulle börja om från skritt. Detta tyckte inte Challe var en bra ide utan fortsatte vara spänd. Vid ett tillfälle när han hade gjort halt ocj ännu en gång tänkte gå framåt utan att jag bad honom så explodera han. Han stegrade sig och hoppade fram som en lipizzanare och direkt så hoppade han ett litet skutt igen fast åt sidan med böjd kropp. Gissa om jag höll på att åka av och att jag började tappa humöret. Så för att inte återskapa torsdagens pass valde jag att hoppa av, hämta longerlinan och longera honom. 
Challe hade väldigt mycket energi idag eller så tappa han några skruvar tidigare för att han rusa full galopp runt mig varv efter varv. 
I morgon tänker jag tömmlongera honom och jag hoppas verkligen att han  går bättre, att han kan lugna ner sig lite.
Jag ska även prova att ha ett spö på mig nästa gång jag rider och det är enbart för att använda mellan öronen på honom ifall han ställer sig upp igen. 


Samtidigt hoppas jag att detta bara är någon fas han har och att han blir bättre. För egentligen är det inte så konstigt att han har mycket energi efter att ha stått i nästan 6 månader.






























Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback