Kvarka, vad är det egentligen

Vi i hästvärlden har säkert läst på socialmedier att en ridskola råkat ut för Kvarka. Det slog mig då att jag har inte en aning om vad kvarka är, inte mer än att jag visste att det är otroligt smittsamt och har man vistats i ett stall där kvarka finns så ska kläder,skor ,händer ja allt tvättas och spritas innan man har kontakt med andra hästar. Ja helst ska man hålla sig borta från andra hästar helt och hållet. 
Så nu var jag tvungen att kolla upp vad detta var och läsa lite fakta. Läste bland annat att tar man hem en ny häst/hästar ska dessa helst stå i eget stall några veckor för att minska risken för spridning av sjukdomar. Har en häst i stallet fått kvarka ska även denna stå isolerad. Jag börja då fundera på hur vi i vårat stall hade löst det, vi har 4 boxar och alla är upptagna. Vart skulle denna häst stå isolerad? Vi hade fått ha alla hästar inne en väldigt lång tid för vi har ingen möjlighet att ha endast en häst isolerad någonstans.
Risken är ju då att även de andra tre hästarna blir sjuka, men hur hade man gjort?
Jag hoppas verkligen inte att vi någonsin kommer få kvarka i stallet...eller någon annan hemsk smittsam sjukdom.































Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback