Veterinär på plats

Vilken händelserik vecka och det är bara onsdag. Runt halv 6 tiden ringer Leena att det är något med Wilma, " nog att Wilma kan vara sur men nu är det något annat, hon låg ner i hagen och när hon kom ner till paddocken ville hon lägga sig ner igen". Jag ringer pappa som kommer och hämtar mig så jag kom till stallet. Leena är ute och går med Wilma för hon ville lägga sig ner igen. Wilmas mage är tyst, spänd och hon vill inte att man tar på henne. Jag ringer veterinären som skulle komma så fort som möjligt. Leena och jag har ögonen på Wilma så hon inte ska lägga sig ner och ser till att hålla henne i rörelse med jämna mellanrum.
När veterinären kommer så lyssnar hon på henne och ger henne sedan kramplösande medicin och sen får Leena longera Wilma som ganska snabbt reagerar positivt men är fortfarande inte bra, veterinären kände i tarmarna om det fanns någon avföring men icke.
Tarmljuden hade blivit något bättre men inte tillräckligt så veterinären tar beslutet att slanga Wilma först med bara vatten och sedan en blandning av vatten och olja. Detta gjorde susen för efter detta så har rapar Wilma 3 gånger rätt i Leenas ansikte och veterinären hör att tarmljuden nu hade kommit igång ordentligt, även jag och Leena kunde stå jämte och höra hur tarmarna var igång. Så innan jag åkte hem igen så fick jag longera Wilma en sista gång och all mat var ute ur boxen. Sen i morgon bitti så får Wilma äta frukost i paddocken men bara lite grann, sen kommer jag att komma och longera henne lite och efter det så får hon det sista av höt.
Så här såg Wilma ut när jag lämna henne för natten ❤️






























Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback