En riktig kämpe

Min älskade älskade tant på 17 år vilken kämpe hon är. Nu är jag glad över att hon är en sådan häst som kämpar till det sista andetaget :). Nu var det ju inte riktigt så dramatiskt men när jag igår longera henne innan veterinären kom så sa jag till henne " nu får du se till att kämpa, för du kan väll bli äldre än 17 år". När Wilma då tittade på mig så såg jag riktigt vad hon tänkte, " ja ja jag ska inte ge upp, jag ska kämpa". Hon var helt slut när allt det onda i magen släppt, hon hade bajsat minst 2 gånger men hade inte druckit. Men de få timmarna hon hade gått i paddocken hade hon druckit en hel hink, ätit upp all hö och bajsat 2 gånger. Hon var dock lite dålig i magen men det var inte konstigt då hon fått i sig ca 2 liter olja igår :). Hoppas på mer bajs i boxen i morgon och att hon iallafall druckit halva hinken vatten inne :). Nu har jag börjat planera Wilma lite mera och kanske kommer ha lite mer fokus än vad jag haft tidigare. Jag förstår nu att Wilma måste röra på sig iallafall 4 gånger i veckan även om det bara är att skritta ut och så ska hon ha mer stråfoder. Jag är lite osäker på hur hästar kan få gaskolik men jag tror att det är så att de äter fort och på så vis får i sig mycket luft. Wilma äter bara sitt kraftfoder fort medan hon äter hö lugnt. Hoppas på att hon aldrig får kolik igen även om jag vet att de lätt kan få det när de väl fått det en gång.






























Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback