Har en sådan tur

Jag är väldigt glad över att jag har en ponny som lika lätt kan gå upp i vikt , lika lätt kan hon gå ner i vikt och det vill säga lätt. Wilma behöver inte gå varje dag för att gå ner utan räcker egentligen med att gå mellan 2-3 dagar/ vecka. Är mycket glad över att inte ha en ponny som går upp i vikt och är go och rund och sen får man slita otroligt mycket för att få ner den bara lite granna. Nu menar inte jag att Wilma blir mager utan hon blir helt perfekt i sitt hull och sen håller sin vikt bra. För att gå över till dagens ridpass så la jag upp det så här: En extra lång skritt tur med fokus på att mjuka upp hals och nacke men även checka av om hon lyssna på mig genom att göra spontana halter. Fortsätter uppmjukningen med böjning i en lugn trav. Men så fort det känns bra i ena varvet så byter jag till det andra antingen genom serpentiner, volt eller sidvägsrörelse. Ibland blir det ett halvt varv och ibland blir det lite fler varv. Wilma blir lite lätt ofokuserad om jag rider för länge i samma varv så måste nästan " överraska" henne genom att byta varv. Det blev ganska mycket galopp idag i lättare sitts, måste säga att hon har helt ok kondition men den kan bli bättre. Även i galoppen var fokus på böjning åt båda hållen och där blev det lite jobbigt, så det får vi öva mera på. Avsluta det hela med lite längre tyglar i trav så hon kunde få sträcka ut sig lite, här kan det hända att hon får lite bråttom så får påminna henne om att ta det lugnt. I morgon är det dags för klätterbacken igen för både Wilma och Challe :). Take Care
























Postat av: sexapel ;-)

Vilken härlig bild! Såå fina!

Svar: Ja det blev en lyckad bild med de båda :)
Emelie Carle'n

2013-11-08 @ 23:27:37






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback