Ombytta roller

Idag var det ombyttaroller hos Challe och Wilma.
Är otroligt nöjd med Challe idag som gjorde allt jag bad honom om. han gick inte på mig eller knödde ( luta sig )emot mig. Han backa när jag sa backa, stanna när jag stanna, kom när jag bad honom. Avslutade med löshoppning där han gjorde bra ifrån sig. Det är bara massa plus poäng till honom idag.
 
Sen hade vi då Wilma. ja vart ska man börja.? Blev riktigt trött och sur på henne idag. Allt detta kom på vägen hem de sista 100 meterna. Hon kan ju absolut inte gå varken bakom eller jämte Alli för då stressar hon upp sig. Vill inte att hon på hemvägen går och taktar, men det tänkte hon göra heela vägen hem. Då tyckte jag att vi kunde rida sidvägsrörelser en bit för det brukar lugna ner henne. Wilma ställer sig då rätt över vägen och spelar verkligen dum och "fattar" ingenting vad jag mena. Börja om och då börjar hon backa, börjar om igen och så ställer hon sig över vägen. Några steg klarar hon att gå åt sidan och så var det till det hon gjorde tidigare. Efter en stund ville hon inte vara med längre och ville bara springa efter Alli, hon får syn på ett träd med grenar som sticker ut. Hon tar chansen och drar igenom grenarna så hon får mig ur balans. Då blev jag redigt förbannad på henne och tar tag i vänster tygel riktigt kort och så fick hon böja halsen och gå runt till det att hon stannar. Ja hon höll ju på ett tag där och snurra och snurra, hon gav sig till slut.
Vi kommer till stallet och får lite foder. Jag brukar bara stänga boxdörren utan att låsa den helt, det finns bara en liten liten glipa, då Wilma aldrig går ut. Står i sadelkammaren då jag hör en häst gå i stallgången. Vem är det inte då om inte Wilma som får syn på mig och verkligen visar att hon gjort något fel och bara springer ut ur stallet. Jag efter och stoppar henne från att springa ner till hagen, varpå Wilma vänder snabbt och springer in i boxen igen och står där och ser oskyldig ut.
Leena i stallet fråga mig vad det varit med Wilma idag och den frågan hann jag ställa mig flera gånger under ritten. Så i morgon även om det regnar så blir det en dag i paddocken.
 
Tur att Challe skötte sig i alla fall :)






























Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback